Jun 17, 2009

♥ KeK KuKuS GuLa HaNguS ♥

Salam cumee..

npe ntah akhir2 ni mud memuncak2 tok menyemakkan dapur mama..

haha..

respon to komen darkartz yg kate kek coklat kukus yg ak wat b4 ni as kek hangus,ak dgn rjinnye membuat kek gula hangus (kukus) atau nama glemernye kek sponge sarang semut..

kek ni bkn hangus ye puan2 n tuan2..

namanyee gula hangus sbb kte kne cairkan gula smpi hangus atau berwarna keperangan..

sila refer pd resipi dibwh ye..haha

kek ni yg bru je ciap wat ptg td juge telah licin..

ade 2 kesimpulan ley di wat:
1- kek gula hangus ni sdap sgt..
2- satu fmly kebuluran..
3- semua di atas..haha

nsib ak sempat snap pic kek ni..

b4 ni dok beli kt kedai n warung mne2 yg ade jual..

tp kali ni,ak dpt mkn dari air tgnku cndri..

jum usha kek gula hangus ak..

♥ ni la ghupenye ketika masih di dlm loyang ♥

♥ setelah dipotong2 dadu..sarang semut x berapa kelihatan kerna ak hanya perap adunan selama 1 jam..tp kire ok la kn? ♥

Bahan2 yg diperlukan mura dan senang didapati:

1) 1 cawan gula pasir
2) 1 cawan air panas
3) 2 sudu besar mentega
4) 4 biji telo
5) 1 cawan susu pekat
6) 1 cawan tepung gandum
7) 2 sudu kecil soda bikarbonat
8) 1 sudu esen vanilla (tp ak x letak pon)..

Cara2 nak wat pon mudah aja:

1) Goreng gula dalam periuk dgn api sederhana smpi gula bertukar jadi kaler perang
2) Bila gula dah cair,ley la tutop api
3) Masukkan air panas n kacau..panaskan lik campuran td
4) Masukkan mentega n sejukkan adunan..ketepikan yaa..
5) Dalam bekas lain,pecahkan telur n pukul smpi kembang..
6) Masukkan susu pekat n kacau lagi
7) Masukkan tepung n soda bikarbonat yang telah diayak (ak gune penapis kopi aja)
8) Masukkan esen vanilla (ak skip step ini sbb uma xde esen vanilla n mls nk pi beli)
9) Masukkan gula hangus tadi n kacau rata..
10) Perap adunan selama 3-4 jam utk mendapatkan sarang yg cantik..ak perap sejam je..tp sarang semut stil kelihatan..
11) Masukkan adunan dalam loyang yg disapu butter
12) Kukus selama 1 jam 15 min..atau sehingga tol2 masak..

Selamat mencuba deh..

korang pasti akan dapat hasil yg memuaskan..

kek ni sungguh gebu n lembut..

lots of lurve,


♥..Adakalanya kita perlu MENANGIS agar kita tahu hidup ini bukan sekadar KETAWA..Dan adakalanya kita perlu KETAWA agar kita tahu mahalnya nilai AIRMATA..♥

7 oRg SyG Sy:

Mohd Nasri Md. Nasir said...

btul ke ada sarang semut???
hehe

^^ PinKy_FuNKy ~~ said...

eee..ni lg sorg...sile rujuk encet google ye utk mklumat lnjut..haha

naqiubex said...

Hmm sedap nih

CuFa said...

hihi rjin loo. bley try wat nih! :)

^^ PinKy_FuNKy ~~ said...

naqiubex: try laa..sdap maa..

cufa: rajin+buhsan act..hahatry la..sdap..

DarkArtz said...

hallamak......
nama naik dalam entri kali ni laaaa.........
hahaha.......
eh, tak try wat kek lain ke???
contoh: kek oren, kek pandan........
huhuhu.......

^^ PinKy_FuNKy ~~ said...

t nak try laa..nak sahut cabaran azahiri~!!hehe

 
template by suckmylolly.com flower brushes by gvalkyrie.deviantart.com